Merijn van Beusekom

De feiten op een rijtje:
– 34 jaar oud
– Zelfstandig theatermaakster bij Studio Sjeu
– Geeft o.a. de cursussen: Locatietheater en Het Speelkwartier

Welke opleiding(en) heeft Merijn gedaan?

Ik heb aan de Hogeschool Utrecht de opleiding Culturele & Maatschappelijke Vorming gedaan, waar ik in 2011 mijn diploma heb behaald. In 2012 ben ik begonnen aan de Theaterschool (nu Academie voor Theater & Dans) in Amsterdam. Hier ben ik in 2016 afgestudeerd aan de Opleiding Theaterdocent.

Hoe is ze in de theaterwereld gerold? 

Met kleine stapjes en omwegen. Als kind was ik altijd aan het tekenen/schilderen/knutselen. Het was dan ook logisch dat ik in eerste instantie bij de producties op de middelbare school bij het clubje ‘decor & productie belandde. Muziek was altijd al grote liefde en als tiener ontdekte ik zingen en ging ik in een paar bandjes. Pas in 6vwo had ik mijn eerste rol in de schoolmusical. Mijn moeder nam me altijd wel mee naar theater in de omgeving en toen ik in Utrecht ging studeren, gingen we samen de Culturele Zondagen af in de stad!

Tijdens CMV volgde ik het keuzevak dat Showproductie heette en hier is eigenlijk het echte balletje gaan rollen: alles wat ik altijd zo leuk vond (beeldend, muziek, taal, verhaal) bleek allemaal samen te komen in het theater! Ik voelde voor het eerst onmogelijk veel spelplezier in het maken van iets vanuit een piepklein ideetje (varierend van een citroen tot een prachtige poetische zin). Na CMV was ik wel geinterreseerd geraakt in het veld van kunsteducatie maar al snel voelde ik: Theater, Ik wil hier meer van weten! ‘Nee heb je, ja kan je krijgen’, dacht ik toen. Met 24 jaar heb ik mijzelf toen in de selectieprocedure gestort voor de Theaterschool. Inmiddels een grote wens die uitkwam toen ik te horen kreeg dat ik aangenomen werd.

Wat voor docent/maker/regisseur is Merijn?

Ik denk dat ik een grote en onontkoombare liefde heb voor de tragische mens. Melancholie vind ik een prachtige emotie om proberen te vangen in het theater. De tragiek in het leven en de donkere kanten omarmen, maar dit vooral met veel humor en zelfspot te lijf gaan! Ik denk dat dit de enige manier is om het leven door te komen; dit zit volgens mij ook door mijn maakwijze en docentstijl vervlochten. Een goede balans tussen het aanraken van tragische gebeurtenissen, maar dit altijd weer met een grote glimlach bevragen. Blijven spelen is voor mij een groot goed; dit is dan ook wat ik in eerst instantie teweeg wil brengen bij deelnemers; even uit je hoofd, op de vloer. Een ander potje energie aanboren dan wat je doorgaans op een dag bij jezelf ziet. 

Ik haal zelf veel plezier uit het vormen van een groep mensen die zich veilig voelt om een beetje verder te kijken dan wat voor hen bekend is: buiten de gebaande kaders van wie zij denken dat ze zijn en wat ze kunnen. Maar ook buiten van wat zij denken dat theater is, kunst is. Lol en meligheid mogen altijd bestaan. Sterker nog; ik geloof dat dit juist een goede voedingsbodem is voor het hebben van goede gesprekken met elkaar over dat wat we aan het doen zijn. Ik probeer binnen een proces of binnen een avond altijd een goede balans te creeren tussen met elkaar actief en ‘lekker gek doen’ op de vloer en het hier vervolgens ook weer hebben over de betekenis.

Waarom geeft ze les bij Thea? En wat haalt ze er voor zichzelf eigenlijk uit?

Ik haal echt voldoening uit het creeren van een omgeving waar spelplezier mag zijn. Als er na een repetitie of na het spelen van een voorstelling iemand naar mij toekomt en zegt ‘Ik heb echt een nieuwe kant van mezelf ontdekt, en ik heb er ook zoveel aan gehad in mijn dagelijks leven en in mijn werk’, dan maakt dat me echt gelukkig. Ik vind dit specifiek bij de doelgroep volwassenen zo mooi. Omdat het gewoonte is om de drang tot spelen te verliezen, bedoeld dan wel onbedoeld, terwijl het juist zoveel levensenergie kan geven. Ik krijg ook weer energie van mensen die energie krijgen door wat ik hen aanbiedt, waardoor zij weer energie krijgen etc. etc.

Speelt Merijn zelf ook graag, zo ja wat of waar?

Ja, ik ben mijzelf als speler ook steeds leuker gaan vinden, terwijl ik hier in eerste instantie niet mee bezig was: ik zat er altijd voor of omheen. Af en toe doe ik mee met een cursus of speel ik mee in een voorstelling van een collega. Ik heb ook nog meegedaan aan Liefdesverklaring in de regie van Linde.

Sinds begin dit jaar ben ik helemaal zelfstandig en speel ik ook vaker. Ik zie dan een mogelijkheid tot iets laten zien voor publiek, vervolgens bedenk ik het concept, maak ik materiaal op de locatie en voer ik het ook zelf uit. Ik zou mijzelf dan spelende maker noemen. In dit soort projecten werk ik ook graag samen met iemand, omdat sparren en samen de vloer op gaan en dingen uitproberen heel fijn is. Maar ik kan ook uren als een einzelganger scènes maken en verzinnen. Hierbij begin ik vaak vanuit vormgeving of zelfgeschreven teksten, pas later gooi ik mijn eigen lijf er ergens nog in. Het geeft me iedere keer eigenlijk weer een kick om voor publiek te spelen!

Wat doet Merijn als ze niet met Thea(ter) bezig is?

Naast de Theaterwerkplaats Haarlem heb ik een paar andere vaste opdrachtgevers, zoals bijvoorbeeld de Theaterfabrique en de Theatertroep. Daarnaast ben ik met een tof team bezig met het opzetten van een theaterbroedplaats voor jongeren, STEK genaamd. Ik heb ook een grote liefde ontwikkeld voor schrijven: daar geef ik soms workshops in en ik heb eind 2021 een eigen verhalenbundel uitgebracht!

En, ik hou héél erg van bakken en koken! Ook ben ik graag in de sportschool en ben ik graag in de natuur. In het bos of op het strand van Texel, waar mijn ouders wonen. Ik ga ook heel goed op simpele televisie zoals bijv. Heel Holland Bakt, We Zijn Er Weer en Een Huis Vol. Netflix kan ik met vlagen ook erg waarderen.

Merijns beste speel-advies:

Altijd blijven spelen!

– Merijn van Beusekom